Vi har köpt ny båt. Ja alltså den är inte ny ny, men den är ny för oss. Vår vana trogen har vi köpt en något medfaren äldre skuta som vi har spanat på i hamnen. Den låg på land hela förra sommaren och efter lite research (läs hamnskvaller) fick vi en känsla av att ägarna kanske skulle kunna tänka sig att sälja. Fyra månader senare var affären i hamn (pun intended) och vi är nu stolta ägare till Lucinda, en Hallberg-Rassy 29:a av årgång 1988.
Hon ser kanske inte mycket ut för världen just nu, men oj, så fin hon ska bli. Det vi kommer att börja med är att åtgärda teakdäcket. Vi var länge i valet och kvalet om huruvida vi skulle ta bort teaken och lägga halkskyddsmatta istället, eller om vi skulle lägga nytt teak. Mattan är väl mest praktisk, men teakdäck är ju så snyggt, och så skönt att gå på. Verkligen inget lätt beslut. Ena dagen var vi helt inne på att lägga matta så att man sedan inte behöver tänka på det mera. Dagen efter var vi övertygade om att vi skulle lyckas få teakdäcket tätt och det är klart att båten ska ha ett teakdäck. Valet föll på en kompromiss. Det befintliga däcket visade sig vid närmare inspektion vara värt att renovera. Detta kommer vi kanske att få i ryggen någon regnig dag längre fram, men då tar vi det då. Så vi kommer att byta ut en del bitar, försänka skruvhålen, täta på nytt, sätta i ny plugg, ny nåt, slipa och olja.
Hon ser kanske inte mycket ut för världen just nu, men oj, så fin hon ska bli. Det vi kommer att börja med är att åtgärda teakdäcket. Vi var länge i valet och kvalet om huruvida vi skulle ta bort teaken och lägga halkskyddsmatta istället, eller om vi skulle lägga nytt teak. Mattan är väl mest praktisk, men teakdäck är ju så snyggt, och så skönt att gå på. Verkligen inget lätt beslut. Ena dagen var vi helt inne på att lägga matta så att man sedan inte behöver tänka på det mera. Dagen efter var vi övertygade om att vi skulle lyckas få teakdäcket tätt och det är klart att båten ska ha ett teakdäck. Valet föll på en kompromiss. Det befintliga däcket visade sig vid närmare inspektion vara värt att renovera. Detta kommer vi kanske att få i ryggen någon regnig dag längre fram, men då tar vi det då. Så vi kommer att byta ut en del bitar, försänka skruvhålen, täta på nytt, sätta i ny plugg, ny nåt, slipa och olja.
Vi börjar med att riva den gamla nåten. Ett pilljobb som ger en liten föraning om vilket pyssel det här kommer att bli. Sjösättning 2016?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar